Klassiek

Schatkamer van de Klassieke Muziek

Grammofoonplaten van chocolade

Kleine zaal

Prijs € 12,50

Kleine zaal

Prijs € 12,50

Het begin van de grammofoonplaat was net als het begin van video: er bestonden verschillende systemen naast elkaar. Sommige media konden slechts twee minuten opnemen, andere meer, onder andere door het verlagen van het toerental. 78 toeren werd dan bijvoorbeeld 69. Met als gevolg dat men nu met de handen in de lucht zit: Wat is het juiste toerental. Hoe klonken de violisten vroeger echt? U hoort de stem van Tsjaikowski en Brahms en 78-toeren-zangers. Een chocoladefabrikant bedacht iets bijzonders. Met beeld en geluid. Door Rudolf Nammensma.

De Schatkamer van de klassieke muziek zit nog vol met onderwerpen die
nog niet aan bod zijn geweest. Spannende en verrassende onderwerpen.
Beeld- en geluidsfragmenten en Rudolf Nammensma maken deze
dinsdagmiddagen tot een belevenis.
 
Een middag met Kathleen Ferrier | di 1 nov
Kerst met Leontyne Price, Amerika’s eerste getinte diva | di 29 nov
dinsdag 10 januari 2017 – Een brief van pianiste Clara Schumann | di 10 jan
Het Keizerlijke hof van St. Petersburg | di 14 feb
Oorlog, vrede en muziek | di 7 mrt
Grammofoonplaten van chocolade | di 11 apr
Bachs sollicitatie in notenschrift | di 2 mei

Grammofoonplaten van chocolade
Het begin van de grammofoonplaat was net als het begin van video: er bestonden verschillende systemen naast elkaar. Sommige media konden slechts twee minuten opnemen, andere meer, onder andere door het verlagen van het toerental. 78 toeren werd dan bijvoorbeeld 69. Met als gevolg dat men nu met de handen in de lucht zit. Wat is het juiste toerental. Hoe klonken de violisten vroeger echt? U hoort de stem van Tsjaikowski en Brahms en 78-toeren-zangers. Een chocoladefabrikant bedacht iets bijzonders. Met beeld en geluid.

Website: www.harmonie.nl

Deze voorstelling is onderdeel van de serie Cursus Schatkamer van de Klassieke Muziek