Als het anders loopt

Het Houten Huis | Plan d- | Club Guy & Roni

Wegens groot succes terug in De Harmonie! Als het anders loopt is een muzikale voorstelling over een wachtkamer waar niemand wil zijn. Waar de muren bewegen, mensen wankelen en tóch sterk blijven. In een bewegend decor nemen de acteurs en dansers met en zonder een beperking je mee in het doolhof van de zorgbureaucratie. Een krachtige voorstelling, die de Zilveren Krekel voor “meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie” won.

“Iedereen kan hier terecht komen, zegt mijn vader. Hij vult een oneindige stapel formulieren in en ik moet stil zijn. Het duurt al zeker honderdtien uur. Er is een hoge balie, met daarachter twee blauwe handen. Ze zeggen wat we moeten doen, maar ik begrijp het niet. Mensen komen en gaan. Een meisje aan een infuus danst zo licht, ik denk dat ze kan vliegen. De jongen die net naast me zat heeft geen armen en benen, maar hij kan alles. Je kunt hier ook verdwalen. Door de gangen loopt een vrouw met zo’n groot hoofd dat ze bijna omvalt. En ik, ik ben gewoon anders. Dat is juist goed, zegt mijn vader. Er is al zo veel hetzelfde.”

Als het anders loopt gaat over een wachtkamer waar niemand wil zijn. Waar de muren bewegen, mensen wankelen en toch overeind blijven. Acteurs en dansers met en zonder een beperking, verbeelden samen met live muzikanten een wereld vol tegenslag en kracht.

Over de makers
Als het anders loopt is een co-productie van Het Houten Huis, Plan d- en Club Guy & Roni. Elien van den Hoek regisseert de voorstelling en is artistiek leider van Het Houten Huis. Haar werk typeert zicht door een combinatie van beeldende poëzie, gedetailleerd fysiek acteerwerk, livemuziek en een absurde wereld. Andreas Denk, artistiek leider van Plan d-, vertolkt één van de hoofdrollen en werkt mee aan de choreografie. Met zijn humorvolle, emotionele speelstijl laat hij zelfs objecten dansen. Danser en choreograaf Adam Peterson van Club Guy & Roni, weet het publiek te raken met zijn verfijnde, emotionele dans. In Als het anders loopt gaan zij samen op zoek naar een eigenzinnige stijl tussen dans en theater.

Als het anders loopt laat met een prachtige en bevrijdende parade zien dat iedereen, echt iedereen kan dansen.” - Volkskrant
“Deze voorstelling maakt zware onderwerpen licht en barst van de levenskracht. Wauw!” – Scenes

zo 13 april 2025
Middenzaal
Vanaf 9 jaar
Inclusief garderobe

zo 13 april 2025 zo 13 apr 15:00 uur
“Als het anders loopt laat met een prachtige en bevrijdende parade zien dat iedereen, echt iedereen kan dansen.”
- Volkskrant
- Scenes