Duurzaamheid in De Harmonie

We hebben een eerlijke, duurzame en vrije wereld hoog in het vaandel staan. Onze hele bedrijfsvoering is daarop gericht. We hebben ons inmiddels aangesloten bij diverse initiatieven op dit gebied, zoals Circulair Fryslân, E Kwadraat en een gezamenlijk organisatie “Koplopers” waarin diverse noordelijke theaters zijn vertegenwoordigd. Een speciaal Greenteam houdt duurzaamheid binnen onze organisatie op de agenda.

Balans

Een goede balans tussen duurzaam ondernemen en comfort; daar gaat het om. Dat bereiken we door bijvoorbeeld biologische koffie, wijn en Fairtrade chocolade en thee te serveren. We serveren een heerlijk menu met biologische en lokale producten. We besparen energie én wekken eigen energie op met eigen zonnepanelen op het dak.

Green Key

We voldoen aan strenge normen voor duurzaamheid, milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo besparen we flink op energie, kopen we circulair in en maken we werk van het scheiden van afval. Voor deze en andere inspanningen op dit gebied hebben we al sinds 2016 het gouden Green Key Certificaat. Samen met de energiecoaches van de gemeente Leeuwarden kijken we voortdurend waar verder energiebesparing mogelijk is. Bijvoorbeeld door verbetering van de isolatie van het gebouw, uitbreiding van het aantal zonnepanelen en meer LED-verlichting.

Hieronder een greep uit de dingen die De Harmonie zoal doet

Fairtrade

Het culinaire aanbod van De Harmonie bestaat uit zoveel mogelijk biologische, lokale en Fair Trade-producten. Zo hebben we het Vis & Seizoen Certificaat en zijn we aangesloten bij Boer & Chef. Daarnaast gaat onze koffiepulp naar Friesland Fungies. Zij kweken hier oesterzwammen op en daar maken ze dan weer heerlijke oesterzwambitterballen van. Door al deze inspanningen hebben wij onlangs Fairtrade-certificaat van de Gemeente Leeuwarden ontvangen.

Duurzame partners

De Harmonie werkt samen met verschillende duurzame partners. Sinds kort worden van onze doeken bijvoorbeeld laptophoezen gemaakt. We werken samen met Boer&Chef voor zoveel mogelijk lokale en biologische producten op het menu. Arriva biedt speciaal voor De Harmonie een OV-ticket aan. Met het Arriva OV-ticket kun je op de dag van je theaterbezoek voor slechts € 9,95 reizen met Arriva. Je boekt je OV-ticket tegelijk met je voorstelling in De Harmonie.

Koffiebekers  mokken

We waren al goed bezig met het recycelen van koffiebekers: ze werden geleverd door Limm Recycling. Zij leveren duurzame koffiebekers, halen ze op en zorgen voor 100% recycling.
Vanwege nieuwe regelgeving in 2024 zijn wij overgegaan op stenen bekers. Want dat is natuurlijk nog beter voor het milieu!

Een nieuw horecaconcept

We hebben een nieuw concept ontwikkeld. Theatercafé Kwint werkt met een kleine, maar zeer afwisselende kaart en veel lokale producten van onder andere Boer & Chef. Vrijwel al onze groenten, vlees en zuivel komen van boeren uit de omtrek. Er staan dus altijd gerechten van het seizoen op de kaart. Dat is lekker en heel duurzaam, want we gooien bijna niks weg. We serveren elke maand een nieuw menu waarbij je kunt kiezen uit vegetarisch, vis of vlees.

Circulaire economie

Samen met zo’n 60 bedrijven in Friesland is De Harmonie lid van de Vereniging Circulair Friesland, de beweging richting een circulaire economie. In een circulaire economie worden kringlopen gesloten, draait alles op duurzame energie en is afval geen afval maar wordt het gebruikt voor nieuwe producten. Wij leveren bijvoorbeeld onze koffiedik aan Fryslân Fungies, zij kweken daar oesterzwammen op en maken daar vegetarische bitterballen van. Vorig jaar maakte Stichting Omrin Estafette tasjes van onze oude vlaggen en spandoeken.

Zonnepanelen

Sinds mei 2016 liggen op het platte dak van de schouwburg 52 zonnepanelen, goed voor 14.000 kWh per jaar.

Waterbesparing

Door technische aanpassingen verbruikt De Harmonie jaarlijks 15% minder water. Dit bereiken we voornamelijk door middel van automatisering in toiletten.

Energiebesparing

De Harmonie gebruikt LED-lampen, verlichtingssensoren en de meest energiezuinige installaties.

Gasloze warmwaterinstallatie

In 2021 is de warmwaterinstallatie van De Harmonie losgekoppeld van het gas en overgezet op groene energie, die voor een deel van eigen zonnepanelen komt. Het gas dat nog wel wordt verbruikt wordt CO2 gecompenseerd door te investeren in wereldwijde projecten om CO2 uitstoot te verminderen en de biodiversiteit te behouden.

Het is de missie van De Harmonie om in 2025 het meest duurzame theater van Noord-Nederland te zijn!

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Wekelijks een update met nieuws over voorstellingen en De Harmonie

Een wekelijkse update voor iedereen tussen 12 en 29 jaar