Duo Oltheten Gomide
Brasis
Musici
Daphne Oltheten, viool
Henrique Gomide, piano
Jazz? Klassieke muziek? Choro?
Op het programma staat muziek van de Bahiaanse troubadour Elomar, de operacomponist Gomes, moderne choros van Moacir Santos en noordoostelijke ritmes als forró, baião, maracatu en frevo. Dit zeer gevarieerde programma beweegt naadloos tussen jazz, klassiek en levendige Braziliaanse ritmes.
Het al meer dan tien jaar actieve Duo Oltheten Gomide presenteert Braziliaanse muziek die de stereotypen overstijgt. Met hun BRASIS-programma presenteren Daphne Oltheten (viool) en Henrique Gomide (piano) een gevarieerd aanbod van niet vaak uitgevoerde Braziliaanse werken in kamermuziekvorm.
Tijdens dit concert wordt de tweede BRASIS CD: Sonho de Lá (Challenge Records) gepresenteerd
Duo Oltheten Gomide
Duo Oltheten Gomide ontstond in 2013 toen Daphne Oltheten (viool) en Henrique Gomide (piano) studeerden aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag (Nederland). Claude Debussy's Sonate voor viool en piano - het laatste stuk dat de Franse componist schreef - diende als hun inspiratie om een project te starten. Hun onmiddellijke affiniteit en vergelijkbare muzikale ideeën leidden ertoe dat ze al snel verschillende sonates aan hun repertoire toevoegden.
Het duo trad op in grote concertzalen en festivals in Nederland, Brazilië en Duitsland en bracht drie cd's uit. Op de eerste cd van het duo staan vioolsonates van Mozart, Schubert en Grieg. In 2019 brachten ze hun tweede cd uit, getiteld Diálogo (A Casa Discos). Het bevat korte stukken van hedendaagse Braziliaanse componisten naast twee monumentale sonates van Beethoven en Brahms.
Hun nieuwe album BRASIS: Sonho de Lá (Challenge Records) is gewijd aan de grote vernieuwers van de Braziliaanse muziek aan het eind van de 20e eeuw. In een poging de wereld kennis te laten maken met het onderwatergedeelte van de muzikale ijsberg die Brazilië is, duikt het duo in het werk van tot nu toe weinig bekende componisten. Enkele van de verzamelde schoonheden zijn te vinden tussen de 12 tracks op dit album, dat geen toepasselijker naam had kunnen krijgen: "Brasis", in het Portugees het meervoud van Brazilië.