Marah Haj Hussein | Monty
Language: no broblem
In Language: no broblem onderzoekt Marah Haj Hussein hoe taal zich beweegt tussen landsgrenzen, herinneringen en macht. Via persoonlijke verhalen uit België en stemmen van haar familieleden die onder bezetting leven, laat ze zien hoe taal verzet én onderdrukking kan zijn. Palestijns Arabisch, Hebreeuws, Engels en Nederlands botsen, vervormen en vermengen. “Een geniale demonstratie van taal als onderdrukkingswapen,” schreef Theaterkrant. Deze indrukwekkende voorstelling is onderdeel van onze Nieuwe Makers-serie.
Marah Haj Hussein neemt je mee in haar persoonlijke verhaal, dat zich afspeelt tussen verschillende talen, culturen en herinneringen. Ze vertelt over haar leven in België en hoe ze zich daar beweegt tussen meerdere talen. Tegelijkertijd klinken de stemmen van haar familieleden door, die leven in bezet Palestina. Zij spreken over hun verhouding tot hun moedertaal, het Palestijns Arabisch en de relatie tot het Hebreeuws, de officiële taal van hun woonplaats.
De voorstelling onderzoekt hoe taal verbonden is met macht, identiteit en cultuur. Marah laat zien dat een taal niet neutraal is, maar invloed kan hebben op hoe mensen zichzelf en elkaar begrijpen. Ze speelt hierbij met de grenzen van wat wel en niet vertaald kan worden. Met humor, woede, liefde en absurditeit omart de voorstelling de grenzen van de vertaalbaarheid van een taal, terwijl het nadenkt over processen van verzet. Language: no broblem is een uitnodiging om na te denken over meertaligheid, over wie gehoord wordt en in welke taal dat gebeurt.
Over de maker:
Marah Haj Hussein (°1998) is een danseres, actrice en maker uit Kofor Yassif in bezet Palestina. Ze woont momenteel in Antwerpen, waar ze in 2021 afstudeerde met een Bachelor in Dans aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. In juni 2023 voltooide ze haar masteropleiding Drama aan het KASK in Gent. Door deze twee disciplines samen te voegen, daagt Marah de afbakening uit die tekst van beweging scheidt, terwijl ze tegelijkertijd zoekt naar mogelijke manieren om beide in de performatieve ruimte toe te laten. In haar werk onderzoekt Marah het concept en de definitie van moedertaal terwijl ze de machtsdynamiek tussen talen onderzoekt. Marah won de Roel Verniers Prijs van Het Theaterfestival 2023.