ATMEN. De wereld in 2200.

Dansopera

Stel je voor: het jaar 2200. De natuur heeft de wereld overgenomen. Alle gebouwen zijn weg. Het theater is overwoekerd door bacteriën, flora, fauna en glimmende schimmels. In ATMEN (evolution is silently unfolding) van Nicole Beutler Projects nemen zes performers je mee naar dit toekomstvisioen. Een unieke ervaring met dans, filmische muziekcomposities, zang en een adembenemend decor.
 
ATMEN is vrijdag 8 en zaterdag 9 maart te zien in De Harmonie.

Andere wereld

“Wij doen een stap opzij en laten de aarde weer spreken”, zegt Nicole Beutler. De internationaal bekroonde choreograaf is bezig met een drieluik over het klimaat. ATMEN (evolution is silently unfolding) is het tweede deel van deze klimaattrilogie. In deze spectaculaire dansopera onderzoekt ze de verhouding van de mens met de natuur en de wereld. De mensheid komt in ATMEN in het verre jaar 2200 langzaam weer op adem na een alomvattende klimaatramp.
Als bezoeker kom je in een compleet andere wereld terecht. Eén waarin de natuur het overgenomen heeft. Als toeschouwer bevind je je in een filmische omgeving, waar niet de mens, maar de natuur centraal staat. “Vanuit de schaduwen verschijnen de spelers. Zij zijn de overlevenden, die op zoek gaan naar een nieuwe gemeenschap”, vertelt Nicole Beutler in een toelichting. “De spelers - vier mannelijke zangers, twee vrouwelijke dansers - doen gezamenlijk pogingen om weer in contact te komen met de natuur en met de omgeving. Want wat als wij niet meer de baas zijn op aarde? Hoe kunnen wij dan doorgaan met elkaar? De vrouwelijke kracht - die ook in mannen zit – is daarin een sterke factor: de zorg voor de planeet, met aandacht, vertraging en gezamenlijkheid. Ik denk dat dit de richting is die we zouden moeten inslaan.”

Visueel spectaculaire omgeving

Geluid en beeld nemen in de voorstelling een grote plaats in. De driedimensionale beelden van videokunstenares Heleen Blanken en de filmische klanken van de elektronische muziekcompositie van Gary Shepheard scheppen een visueel spectaculaire omgeving. Geluid dat overal om je heen weerklinkt, projecties waar technologie en natuur bij elkaar komen.
 
“Het overstijgt de muren en de grenzen van het theater”, zegt Beutler. “Zo brengen we de wereld van buiten echt naar binnen. Je bevindt je in een landschap waar dingen gebeuren, waar je je kunt overgeven aan een andere tijdsbeleving. Je treedt een andere wereld binnen en die wereld verlaat je aan het einde van de voorstelling weer.”

De Wolf

Ook de wolf speelt een rol in de dansopera. “De wolf staat voor mij voor het wilde, het andere, het beangstigende. De wolf is het beeld van de vreemdeling, de ander die ons territorium binnentreedt. Het is aan ons om daarmee samen te leven. Hoe kunnen we dat doen?” Volgens Felix Schellekens, een van de spelers, wordt je als publiek echt ondergedompeld in ATMEN. “De voorstelling benut de volledige ruimte van het theater. Het geluid is overal om je heen en wij als spelers komen ook in de zaal, hoewel we nauwelijks zichtbaar zijn. Dat is leuk en spannend, ook voor ons als spelers. Vanaf het moment dat je binnenkomt, is de voorstelling bezig en zit je in die sfeer.”
 
Onze nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Wekelijks een update met nieuws over voorstellingen en De Harmonie

Een wekelijkse update voor iedereen tussen 12 en 29 jaar

Aanmelden

Zoeken