Een uitdagend verzoek

Ira Judkovskaja

"In 2024 bestaat De Harmonie 150 jaar. Ik wil dat jaar aangrijpen om de nieuwe koers, onze visie voor de toekomst van De Harmonie zichtbaar te maken. Wil je daaraan meewerken?" Een jaar geleden nodigde Marijke van der Woude, directeur van De Harmonie, me uit om koffie met haar te drinken. Deze vraag had ik niet verwacht. Ik ben een theatermaker, geen programmamaker."

Ira Judkovskaja (Moskou, 1975) heeft bij verschillende gezelschappen en productiehuizen in Nederland gewerkt, zoals NNT, Het Toneel Speelt en Toneelschuur. Ze is een regisseur met een breed palet. Tussen 2008 en 2020 was ze artistiek directeur bij Tryater. Ze werkt met klassieke stukken, hedendaagse teksten en maakt ook regelmatig muziektheater. Haar producties variëren van kleine intieme settingen tot grootschalige locatieprojecten.

Foto: Nathalia Balanina

Uitdagend en inspirerend

"Mijn liefde voor theater is in theaters in een ander land ontstaan. In Nederland, en vooral in Fryslân, is mijn liefde voor locatietheater verder ontwikkeld. Om eerlijk te zijn, heb ik nooit begrepen waarom er in Nederland afstand bestond tussen makers en programmeurs. Dat de directeur van de schouwburg voor het toepassen van de nieuwe visie in het jubileumjaar een theatermaker vroeg, vond en vind ik zowel uitdagend als inspirerend."

Verbinding

"Na 25 jaar professioneel werken in de podiumkunsten leerde ik een andere kant van mijn veld kennen: mensen die hun liefde voor podiumkunsten met gastheerschap combineren. Als theatermaker bleef ik ze bevragen over wat zij willen vertellen, overbrengen, waar zij zelf voor staan. Aan een programmeur vragen op welke voorstelling hij zich komend seizoen het meest verheugt, was soms net zo ongemakkelijk is als een vraag aan een ouder welk kind hij het liefst heeft. Tegelijkertijd werd ik betrokken in de complexiteit en schoonheid van de keuzes om een theater te runnen dat het liefst voor iedereen toegankelijk is."

Elke maand een jubileumvoorstelling

"Er is een belangrijke overeenkomst tussen theatermakers en hen die ons een podium bieden. We zoeken naar een verbinding met mensen om ons heen. Dat ik nu samen met het programmateam van De Harmonie de programmering van het jubileumjaar kan vormgeven, is wel heel bijzonder."

Van een intieme locatie voor het traditionele theaterpubliek naar een publieke ruimte voor een breder en diverser publiek. Als theater van de toekomst hebben we een maatschappelijke functie als ontmoetingsplek voor zoveel mogelijk mensen.
"Dit citaat uit het koersplan van De Harmonie inspireerde me om vorm te geven aan het jubileumjaar. Theater, de schouwburg als plek van ontmoetingen en het aangaan van nieuwe of hernieuwde verbindingen. In de eerste helft van het jaar kiezen we elke maand een voorstelling waar we een bijzonder programma omheen organiseren. We willen altijd in contact zijn met bepaalde groepen en gemeenschappen uit de omgeving. Ook in de toekomst."
"Natuurlijk krijgt de programmering een feestelijk karakter. Voor elke voorstelling geldt dat die in de regio uitsluitend te zien is in De Harmonie, en nauwelijks tourt in de rest van Nederland. Naarmate de plannen concreter worden en er (her)nieuwde verbindingen ontstaan, begrijp ik steeds beter waarom ik een jaar geleden zo snel en volmondig ja zei op Marijkes vraag. Ik heb De Harmonie gemist. Het is een feest om hier weer te zijn."

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Wekelijks een update met nieuws over voorstellingen en De Harmonie

Een wekelijkse update voor iedereen tussen 12 en 29 jaar