Club Invites: Lunatics & Poets

Schrijfster Yvon van Apeldoorn sprak met Anna Jacobs en Hanna van der Meer over ‘Village Storm’ een van de twee performances tijdens de vierde editie van Club Guy & Roni invites.

Anna Jacobs en Hanna van der Meer over Lunatics and Poets

Lunatics and Poets is de naam van het makersduo Anna Jacobs en Hanna van der Meer. Ze leerden elkaar kennen toen ze beiden studeerden aan de Rambert School of Ballet and Contemporary Dance in Londen. Terug in Nederland ontwikkelden ze zich allebei verder in de richting van mode en vormgeving en besloten ze hun krachten te bundelen. Lunatics and Poets maakt zowel danstheater – waarin ze hun bewegingstaal combineren met materiaal en beeld – als films en installaties. In hun choreografieën proberen ze te doorgronden hoe de mens zich verhoudt tot de huidige tijdsgeest, rond thema’s als angst, schaamte, identiteit en vervreemding. Nadat ze twee jaar geleden ook al werk maakten voor Club Guy & Roni invites, zijn ze nu terug met de voorstelling Village Storm. 
 
Twee jaar geleden maakten jullie Postcards From a Better Place, over de donkere kant van de mens. Waar gaat deze voorstelling, Village Storm, over? 
 
Hanna: “Postcards from a better place ging over de dingen die mensen liever niet laten zien, over schaamte, eigenlijk. Dit keer zijn we vertrokken vanuit een thema waar misschien ook wel schaamte rondom kan hangen: verlangen. Desire. We doen er al een hele tijd onderzoek naar en zijn erop uitgekomen dat het zo’n brede en veelomvattende term is, dat we er een drieluik over gaan maken. Deze voorstelling wordt een van die drie delen.”
 
Anna: “We zijn momenteel ook een stuk aan het maken voor de derdejaars studenten van de Rambert School in Londen, waar wij elkaar hebben ontmoet. Voor dat stuk hebben we ook het thema verlangen gekozen, het wordt een soort wervelwind van verlangens in een wereld vol verlokkingen en verleidingen. Met ViIllage Storm gaan we totaal de andere kant op. Het speelt zich af in een kleine hechte gemeenschap, waar het leven simpeler is, zonder de constante ruis van de maatschappij die jou vertelt dat je van alles moet willen. Wat doet dat met je verlangen? Misschien zijn de verlangens in een dorp diepgaander? Omdat je langere gesprekken hebt, of je buren beter kent?

“We zijn allemaal op zoek naar identiteit, naar geluk en succes, en dat doen we door anderen te imiteren. En daardoor worden we steeds meer hetzelfde.”

Je hoort best vaak over mensen die op zoek gaan naar zichzelf en zich terugtrekken uit het hectische leven. Ze gaan reizen, of verhuizen naar het platteland. Die pogingen zijn niet altijd succesvol, het valt soms toch tegen, maar ik denk wel dat het je dichter bij jezelf kan brengen, dat je bepaalde inzichten krijgt als je ontsnapt aan de snelle maatschappij en de continue stroom van informatie, social media en reclames. Je merkt het vaak al als je op vakantie bent, je kijkt anders tegen de dingen aan, je voert andere gesprekken met je partner.”
 
Hanna: “In Village Storm onderzoeken we hoe onze verlangens samenhangen met identiteit. We hebben werk gelezen van antropoloog en filosoof René Girard. Hij zegt onder andere dat onze verlangens geleend zijn. ‘Our desires are borrowed’. We zijn allemaal op zoek naar wie we zijn, naar onze identiteit en naar geluk en succes, en dat doen we door anderen te imiteren. En daardoor worden we steeds meer hetzelfde. Wat is nog authentiek? Zijn we nog wel vrij om onze eigen keuzes te maken? En weten we nog wel wat we eigenlijk echt verlangen? 
 
Girard zegt ook: ‘It’s not our difference, but it’s our sameness, that makes us fight’. Dat we steeds meer op elkaar gaan lijken zal volgens hem tot frictie en destructie leiden. En dat gebeurt natuurlijk ook in een klein dorp. Er zitten donkere kanten aan het leven in een dorp; als je je niet aan de normen en ongeschreven regels houdt, dan word je uit de gemeenschap verstoten. Dat onderzoeken we ook, niet alleen de romantische kant. We proberen de essentie te vinden van het leven in zo’n kleine gemeenschap. Vinden we daar iets wat we in deze tijd misschien allemaal missen? Iets waar we zonder het te weten naar op zoek zijn, om onze leegte te vullen?”
De repetities zijn nog niet begonnen, weten jullie al precies hoe jullie het thema gaan verbeelden?

 Hanna: “We hebben een globaal idee, maar de voorstelling krijgt pas echt vorm op de vloer. Het maakproces is een onderzoek, dat gaandeweg tot meer inzichten leidt. Dat is ook heel erg onze taal. Als we het stuk nu al precies zouden kunnen uitleggen, of al een soort van conclusie zouden kunnen trekken, dan zouden we het misschien niet meer hoeven maken.” 
 
Anna: “Meestal creëren we onze eigen verhalen, maar dit keer laten we ons enigszins leiden door het werk van de Amerikaanse dichteres Louise Glück. Haar bundel A Village Life bestaat uit hele mooie, korte hoofdstukken over het leven in een dorp. Soms schrijft ze heel poëtisch, soms heel direct, soms abstract. Maar het is allemaal zo raak, ook als je niet zelf in een dorp bent opgegroeid kun je je voorstellen hoe het is. Het gaat over de mensen en de natuur en het thema verlangen komt eigenlijk in elk hoofdstuk terug. Een aantal van die hoofdstukken vertalen we naar het toneel. Haar teksten komen soms letterlijk terug in de voorstelling en worden, door componist Brendan Faegre, op een bepaalde manier ook verwerkt in de muziek.” 
Jullie zijn voor de tweede keer uitgenodigd voor Club Guy & Roni invites. Wat heeft de vorige ervaring jullie gebracht?

 Hanna: “We hebben veel geleerd en het was geweldig om zo gefaciliteerd te worden door de hele organisatie, zodat wij ons volledig konden richten op het inhoudelijke artistieke proces. We hebben een tour door Nederland gemaakt en Postcards heeft zelfs op het Prisma festival in Panama gestaan. Dat was z’n toffe ervaring! We moesten het decor een beetje aanpassen, zodat alles in een paar koffers paste, maar dat is gelukt, het was de beste voorstelling die we gedaan hebben. We kwamen aan met een groot tijdsverschil en moesten meteen de volgende dag spelen. We hadden geen idee meer van dag of tijd, we wisten niet of we moe waren of honger hadden, we zaten gewoon met z’n allen in een bubbel, dat was op de een of andere manier heel goed voor het werk.”
 
En nu opnieuw hier, voelt dat als een déjà vu? 
 
Anna: “Het voelt anders, omdat we toch weer twee jaar verder zijn in ons werk. We weten inmiddels nog duidelijker wat we willen, we zien dingen sneller en durven eerder keuzes te maken. Dat is fijn, omdat we deze keer iets minder tijd hebben op de repetitievloer. Wat ook anders is dan de vorige keer is dat we nu weer iets meer in onze mode-achtergrond duiken. De voorstelling gaat over de constructie en uitwisseling van identiteiten en het verlangen om iemand anders te willen zijn of worden, daar kun je veel mee doen op dat vlak. De samenwerking met kostuumontwerper Anouk (van Kampen Wieling, red.), is heel fijn, we weten alledrie precies waar we naar op zoek zijn.”
Onze nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Wekelijks een update met nieuws over voorstellingen en De Harmonie

Een wekelijkse update voor iedereen tussen 12 en 29 jaar

Aanmelden

Zoeken

Agenda

Pagina's

Laat je inspireren