Schoonheid, liefde en harmonie

“De piano solo is voor mij van alle instrumenten een van de meest complete en aansprekende. Alle harmonieën die een orkest tevoorschijn kan toveren kan een pianist met twee handen tot klinken brengen. Een toppianist is zowel orkest als zanger of viool in een persoon. Melodie en harmonie ineen.”

Dit zijn woorden van Stephan Brekelmans, bevlogen programmeur klassieke muziek bij De Harmonie. Beter kan ik het niet verwoorden.

Voor mij persoonlijk komt er nog bij dat piano het instrument is dat ik ooit als kind dacht te kunnen bespelen en die me nu vooral met een wattig gevoel in mijn vingers confronteert. Maar er naar luisteren zet mijn hoofd vrij. Klassieke muziek in het algemeen.

Als kind werd ik door mijn moeder naar vele concerten meegenomen, kreeg van haar kleurenpotloden mee en mocht op het programmaboekje mijn indrukken tekenen. Later, in Nederland, kreeg ik van haar elke jaar het 'meesterpianisten abonnement'. (Hoe ze het voor elkaar kreeg met onze statushouders-bijstand, is me nog steeds een raadsel.) Tekenen durfde ik op mijn zestiende niet meer, maar dat ging wel in mijn hoofd door. Als ik naar klassieke muziek nu luister, krijgen mijn gedachten nieuwe verbindingen, komen lang vergeten vragen of antwoorden naar boven.

Waarom is klassieke muziek zo belangrijk voor je, vroeg ik aan Stephan. “Het tikt de innerlijke wereld liefdevol op de schouder alsof het wil zeggen “schoonheid, harmonie en liefde zal er altijd zijn”.

Ira
In Ira vertelt neem ik je mee in mijn gedachten rond de jubileumthema’s, voorstellingen en activiteiten. Vrijdag 9 november ontvangen we de meesterpianist Arcadi Volodos. Op Blue Monday was tijdens de spits klassieke muziek te horen op het station van Leeuwarden, gespeeld door studenten van het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Voorafgaand aan het concert zal Jan Willem Rozenboom een extra inleiding geven op de NHL aan studenten.  Op de dag voor het concert zijn bezoekers uitgenodigd een openbare masterclass bij te wonen in De Harmonie waar pianiste Nino Gvetadze drie geselecteerde studenten les gaat geven. Tenslotte organiseren we i.s.m. Keunstwurk een Workshop Arrangeren door Kobi Arditi in Toon.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Wekelijks een update met nieuws over voorstellingen en De Harmonie

Een wekelijkse update voor iedereen tussen 12 en 29 jaar