From Scratch On

Zing mee in het Requim van Verdi

Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden en het Noord Nederlands Orkest (NNO) organiseren alweer de vierde From Scratch On, waarbij je samen met ruim 350 andere zangers samen het Requim van Verdi zingt. Een onvergetelijke ervaring, waarin je met het NNO repeteert op zaterdag en zondag, met als resultaat op zondagmiddag een concert op het podium van de Grote Zaal van De Harmonie.
Het concert vindt plaats onder leiding van dirigent Louis Buskens. Het koor wordt aangevuld met Jeannette van Schaik (Sopraan), Carina Vinke (Alt), Marcel Reijans (Tenor) en Martijn Sanders (Bas).
De ’scratch’ vindt plaats in het weekend van zaterdag 14 en zondag 15 september in De Harmonie. Natuurlijk voor een groot publiek!

Foto's: Johan van der Klaauw

Requiem van Verdi

Verdi´s Requiem is één van de indrukwekkendste ervaringen die je in de concertzaal kunt opdoen: een dodenmis, maar geschreven door een componist die zijn publiek al jarenlang uitzinnig had gemaakt met opera´s. Met een groot orkest, een groot koor en vier solisten is het Requiem van Verdi haast net zo groots en dramatisch. De Italiaanse kerk vond dan ook dat Verdi het te bont had gemaakt. Nu kun je alleen maar blij zijn dat deze super-expressieve muziek uit zijn pen is gevloeid.

Messa da Requiem (1874)

1. Requiem
  2. Dies irae
  3. Offertorio
  4. Sanctus
  5. Agnus Dei
  6. Lux eterna
  7. Libera me
Hier lees je de volledige tekst.

Voor wie?

Muziek is niet alleen fijn om naar te luisteren, het is ook heerlijk om zelf te maken! From Scratch On is bedoeld voor iedereen die het leuk vindt om te zingen: geschoold, ongeschoold, liefhebber of amateur. Je zult versteld staan hoe mooi het resultaat al kan klinken na een dag hard werken met elkaar. Onder begeleiding van professionals ga je helemaal vanuit het niets toewerken naar een concert. Er wordt gewerkt met vier stemgroepen: Sopranen, alten, tenoren en bassen. Tijdens het concert worden de zangers ondersteund door het Noord Nederlands Concertkoor.

Beschikbaarheid

Het is van belang dat je op zowel zaterdag 14 september en zondag 15 september de gehele dag beschikbaar bent om te oefenen en voor het concert. Zaterdag leer je stap voor stap de liederen van het Reqium van Verdi in groepen per zangstem. Zondagochtend volgt een generale repetitie met het NNO en ’s middags om 15:00 uur start het concert.

Kick-off

Op maandag 24 juni was er een kick-off, waarbij kennis is gemaakt met de dirigent en er alvast samen gezongen is!

Deelnemen

Inmiddels hebben zich een kleine 400 zangers aangemeld, verdeeld over vier stemgroepen.
De kosten voor deelnemers zijn €85,00 per persoon. Voor deelnemers t/m 26 jaar geldt een jongerenprijs van €50,00.
De ticketverkoop voor zangers is inmiddels gesloten.
(Bij verhindering vindt geen restitutie plaats)

Wat krijg zangers?

Tijdens de repetities en het concert worden foto's gemaakt door Johan van der Klaauw, deze foto's zijn na te bestellen!

Ik heb me opgegeven, en nu?

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen, het exacte programma en praktische zaken in de vorm van een nieuwsbrief via het door jouw opgegeven e-mailadres.
Heb je vragen of opmerkingen? Kijk dan eens bij Veelgestelde Vragen. Of mail dan via ons speciale mailadres. We proberen zo snel mogelijk te reageren.

Tekst en muziek

Je kunnen ons voorstellen dat je zo snel mogelijk wilt beginnen met oefenen. Hier kun je de bladmuziek bestellen (let op: het Sanctus wordt niet gezongen). Deelnemers die zich hebben opgegeven krijgen ook een kopie om zelf af te drukken.

Zaterdag 14 september
09:00 uur Ontvangst met koffie/thee
09:30 uur Gezamenlijke start van de dag
10:00 uur Pianorepetitie verschillende zanggroepen
13:00 uur Lunch
14:30 uur Gezamenlijke pianorepetitie
18:00 uur Afsluiting

Zondag 15 september
09:30 uur Ontvangst met koffie en thee
10:30 repetitie met orkest en solisten
13:30 uur Lunch
15:00 uur Uitvoering concert
16:00 uur Nazit met alle koorlden, orkestleden en medewerkers

Concert bijwonen?

Natuurlijk is het fijn als er bekenden in de zaal zitten om jou te zien schitteren. De vrije verkoop via onze website start op 26 juni 2024 om 12.00 uur. Deelnemers ontvangen de gelegenheid om hiervóór al maximaal twee entreebewijzen te reserveren. Meer informatie hierover volgt via de nieuwsbrief.

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen? Hier vind je de meest gestelde vragen op een rijtje. Zit jouw vraag er niet bij? stuur ons dan een e-mail.
Ik heb een dieetwens/ allergie.

Als je dat vooraf aangeeft is dat geen probleem. Onze koks houden graag rekening met jou.

Ik heb me opgegeven, maar nu kan ik toch niet.

Het is helaas niet mogelijk om geld te retourneren.

Wat kost het om mee te doen?

Het kost €85,00 per persoon, voor jongeren hebben we een speciale prijs van €50,00.

Ik kan niet beide dagen de hele dag, is dat erg?

Ja, helaas kan je alleen meedoen als je beide dagen kunt. De dagen zijn helemaal ingepland met verschillende repetities. Daar kunnen we met zoveel mensen niet vanaf wijken.

Ik weet niet zeker tot welke stemgroep ik behoor.

Kun je hoog zingen? Bij de vrouwen zijn dat de sopranen, bij de mannen zijn dat de tenoren. Blijf je liever laag? Dan hoor je als vrouw waarschijnlijk bij de alten, bij de mannen zijn dit de bassen.

Wij willen samen meedoen, maar hebben maar één mailadres.

Je kunt dan langsgaan of bellen met onze kassa. Kijk hier voor onze openingstijden.

Impressies van de vorige editie van From Srcatch On