3 x from Moscow +🖤

Dood Paard

Een troostrijke avond tussen de Russische schuifdeuren over verdrukking, ontsnapping, repressie, armoede maar ook over liefde en poëzie met de macht der wanhoop. De twee verhalen die tijdens deze voorstelling worden verteld gaan over mensen die worden bekneld en op de vlucht zijn – en voor wie taal en verbeelding hun laatste schild zijn om zich tegen de vernietigende kracht van de werkelijkheid te beschermen.

In het eerste verhaal, Tsvetajeva 1941, is de Russische dichter Marina Tsvetajeva aan het woord. Haar leven wordt bepaald door hoe in de jaren na 1917 het élan van de Russische Revolutie al snel wordt overschaduwd door een repressieve dictatuur. Zwervend door West-Europa en uiteindelijk terugkerend naar de Sovjet-Unie ziet Marina hoe ze alles verliest: haar reputatie als dichter gaat teloor, haar man wordt een van de talloze slachtoffers van de Stalinistische moordmachine, haar dochter is naar een onbereikbare plek verbannen en haar zoon vervreemdt zich van haar. In haar totale fysieke en geestelijke marginalisering kiest zij voor de dood. Maar tot op haar laatste dag is zij blijven dichten. Woorden zijn sterker dan wanhoop.

De bedreiging waarover het gaat in het tweede verhaal Stalker (geïnspireerd door de gelijknamige film van Andrej Tarkovski) is zowel abstracter als concreter dan die in het Tsvetajeva-verhaal. Abstract, omdat we ons bevinden in een landschap dat lijkt op het decor van een boze droom – een gewonde wereld waar de onderdrukkende krachten geen naam en geen benoembare bron hebben, een niemandsland waarin zich een permanente ramp voltrekt en waar de man die er op zoek is naar de Verboden Zone alleen maar vijandschap ondervindt. Concreet, omdat Stalker óók gaat over de kracht en de vertwijfeling van de performer die zijn publiek moet bereiken en moet zien te overtuigen dat zijn grauwe vertelling waarde heeft en een waarheid belichaamt. Woorden scheppen de werkelijkheid.

Het derde deel is een uitsnede uit de film Manifesto (2022) van de Russische filmmaker Angie Vinchito. Deze found footage-film is geheel samengesteld uit vaak shockerende video’s die Russische kinderen en tieners op sociale media plaatsten. De mobiele telefoon van de jongeren wordt als een zelfverdediging gebruikt in deze wrede wereld, waardoor ze waarnemers én aanklagers zijn geworden. De film toont zo hoe agressie en onderdrukking ongewild aan deze nieuwe generatie worden doorgegeven. 

Deze voorstelling is onderdeel van SHIFT, hét label voor ongestreken en rauwe podiumkunsten. SHIFT is er voor jonge stedelingen en cultuurzoekers die zich willen laten raken door urgente verhalen en nieuwe vormen. Of je nu je eerste stappen zet in de wereld van podiumkunst of al meer bekend bent met wat podiumkunst allemaal kan bieden.  

Het gehele jaar door vind je hier op wisselende locaties voorstellingen die je gezien móet hebben, buiten de geijkte paden van theater. Van spoken word tot postmoderne dans. Van theatraal pamflet tot poëtisch requiem. Het zijn voorstellingen van jonge en meer gevestigde makers die raken aan de actualiteit en de toekomst.

SHIFT is een initiatief van De Harmonie in samenwerking met productiehuis Explore the North. 

Meer over SHIFT

 

Credits

Met/door/van: Marien Jongewaard, Manja Topper, Angie Vinchito, Dirk Houthof, Mario Mantel e.a.
Tekst: Rob de Graaf
Fotografie: Sanne Peper

Website: doodpaard.nl

Lees meer
Lees minder

Praktische informatie

Datum & tijd
vr 7 november 2025
vr 7 november 2025
20:00 uur
Locatie/zaal
Podium Explore

Tickets

vr 7 november 2025 vr 7 nov 20:00 uur
20:00 uur
Bestel ticketsTickets
Tickets bestellen

Media

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Zoeken

Agenda

Pagina's

Laat je inspireren