Arno Schuitemaker

30 appearances out of darkness

Voorstellingen van choreograaf Arno Schuitemaker moet je ervaren, beleven en ondergaan. Keer op keer maken ze een verpletterende indruk. In zijn dansvoorstellingen staan het mysterie van onszelf en van ons menselijk lichaam centraal. 30 appearances out of darkness draait om kwetsbaarheid. Waarbij het donker desoriënterend en bedreigend is, maar door verandering van perspectief de wereld omtovert tot een hoopvolle plek.  Zelf zegt hij hierover: “Heeft niet elke onweerswolk een zilveren randje?”

Arno Schuitemaker: "Misschien is het een bewijs dat ik ouder word, maar ik voel dat ik me steeds minder verzet tegen de kwetsbaarheid van het leven. Toen ik Derek Jarmans boek Chroma aan het lezen was, resoneerden deze woorden bij me: Is zwart hopeloos? Heeft niet elke donkere onweerswolk een zilveren rand? In donkerte ligt de mogelijkheid van hoop. Het bracht me ertoe te willen nadenken over de betekenis van deze paradox, en hoe het ons ten goede kan komen. Misschien kunnen we verlichting vinden door in het donker te verdwijnen, al was het maar om er aan de andere kant uit te komen."

“Hopefulness is risky, since after all it is a form of trust, trust in the unknown and possible.”

- Hope in the Dark, Rebecca Solnit

BIografie

Arno Schuitemaker maakt voorstellingen die je moet ervaren. Hyperfysiek en betoverend, zijn werk wordt geprezen om de inventieve vormen die hij creëert om uitdrukking en diepgang te geven aan thema’s waar het intieme en universele elkaar ontmoeten. Het maakt hem een van de intrigerende podiumkunstenaars van het moment. Noem het dans, performance of een totaalervaring, het is van wereldklasse: zijn bijzondere werk is te zien geweest op toonaangevende podia en festivals in meer dan 25 landen.

Lees zijn volledige bio.

Credits
Regie: Arno Schuitemaker
Performers: Ivan Ugrin, Ahmed El Gendy, Emilia Saavedra, Frederik Kaijser, Rex Collins, Clotilde Cappelletti, Jim Buskens, and Paolo Yao
Dramaturgie: Guy Cools
Muziek: Aart Strootman
Lichtontwerp: Jean Kalman
Decor: Jean Kalman, Arno Schuitemaker

30 appearances out of darkness is een productie van SHARP/Arno Schuitemaker in coproductie met La Place de la Danse – Centre de Développement Chorégraphique National / Toulouse-Occitanie en POLE-SUD - Centre de Développement Chorégraphique National Strasbourg. Ondersteund door Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds 21 en Zabawas. Met dank aan het Holland Festival.

do 19 september 2024
20:30 - 21:40 uur
Pauze
Geen pauze
Inclusief garderobe en drankje na afloop

do 19 september 2024 do 19 sep 20:30 uur
"Top 5 best performances of the season."
- de Volkskrant
"Must-see of the year."
- Scenes
"Arno Schuitemaker meticulously builds his choreography of 30 appearances out of darkness in a magnificent, disorienting light design by Jean Kalman."
- NRC
"Both the dancers and the audience journey from stillness and darkness to light and movement, from one extreme to the other (...) It is a hallucinatory experience."
- Theaterkrant

Credits