Klassiek

Duo Khojayan / Poortinga

Hartverwarmende Melodieën

woensdag

14

december
2022

20:15 uur

Doopsgezinde kerk

Prijs € 25,-

woensdag

14

december
2022

20:15 uur



Doopsgezinde kerk

Prijs € 25,-

Duo Khojayan / Poortinga laat geen meesterwerk ongeroerd. Vanavond staan de werken van musicoloog, priester en componist Vardapet, die Armeense volksmelodieën in zijn muziek verwerkte, op het programma, en worden de melodieën van Prokofiev voor zowel viool als piano virtuoze gebracht. Aangevuld met het briljante werk voor viool dat niet kán en mag ontbreken van Vaughan Williams: de Engelse kijk op de leeuwerik met zijn uitbundige zang, eindigt de avond met het hartverwarmende werk van Edward Elgar. Elgar’s grote sonate, waarmee hij de harten van zijn publiek stal, is het hoogtepunt van dit concert. 

Programma:
-Komitas Vardapet (1869-1935) - selectie van 5 werken
-Ralph Vaughn Williams (1872-1958) - The Lark Ascending
-Sergei Prokofiev (1891-1953) - 5 melodieën op.94a
-Edward Elgar (1891-1953) - Viool sonate

Komitas Vardapet wordt gezien als de ‘vader’ van de Armeense muziek. Deze musicoloog, priester en componist heeft in de negentiende eeuw vele Armeense volksmelodieën gedocumenteerd, die nog steeds over de hele wereld (in allerlei bewerkingen) worden gespeeld.

The Lark Ascending is het beroemdste werk voor viool van Vaughn Williams. Dit briljante werk geeft de Engelse kijk op de Leeuwerik, een vogel die bijna elke cultuur heeft geïnspireerd voor composities met zijn uitbundige zang.

De vijf melodieën van Sergei Prokofiev zijn kleine contrasterende werken die in 1920 als vocalises voor de sopraan Nina Koshetz zijn geschreven. Hij heeft deze werken in 1925 volledig bewerkt voor viool en piano en in deze versie zijn ze het bekendst.

Als hoogtepunt, en afsluiter, van het concert is de grote sonate van Edward Elgar. Deze prachtige compositie is helemaal geschreven naar het idee waarop deze autodidact over zijn composities dacht: hij schreef muziek die het publiek wilde horen. Deze ongelooflijk mooie sonate waar het intieme tweede deel op grandioze wijze terug komt in het derde deel zal de harten stelen van het publiek.

Meri Khojayan wordt alom geprezen om haar voortreffelijke technische vaardigheden en haar toon die diep, rijk en gedenkwaardig is. Ze behaalde talloze prijzen voor haar solospel, waaronder de eerste prijs in Baden-WürZenbergs (Duitsland 2017) ‘Musical Fireworks Competition, de eerste prijs in de Henry Koch vioolwedstrijd (België 2014), speciale prijs in de derde Yankelevich International Violin Competition’ (Rusland 2013), ‘Music Awards Maastricht’ (Netherlands 2012) en de tweede prijs (eerste niet toegekend) tijdens de Khachaturian vioolwedstrijd in Jerevan (Armenië 2008). Na haar opleiding bij Boris Belkin, Eduard Tadevosyan en masterclasses van Leonidas Kavakos, verlegde ze haar focus van solospel naar kamermuziek in 2015. Momenteel studeert ze intensief kamermuziek bij Lukas Hagen en Enrico Pace.

Robert Poortinga. Tijdens zijn studie aan het Conservatorium van Groningen besloot Poortinga naar de Verenigde Staten te verhuizen, waar hij zijn bachelor-studie aan het Long Island conservatorium in New York voltooide bij de vooraanstaande pianopedagoog Tamara Poddubnaya.
Poortinga heeft tijdens zijn studie veel kamermuziek gespeeld. Zijn aandacht ging altijd uit naar het duo-repertoire, waaronder cellosonates van Rachmaninov, Beethoven, Grieg en klarinetsonates van Brahms.
Van 2014-2016 studeerde Poortinga voor zijn master aan de Muziekacademie Maastricht en kreeg hij daarnaast les van Konstantin Bogino in Bergamo (IT), aan de Accademia di Santa Cecilia. Hij schreef een dissertatie over de 10 vioolsonates van Beethoven. In de zomer van 2016 werd Poortinga uitgenodigd om deze sonates integraal uit te voeren op het Music Without Borders festival in Maine (VS) met violist Meri Khojayan. Dit was het begin van hun samenwerking.

 

Deel deze voorstelling:   E-mail