Intercontinental Ensemble

Beethoven: Pure energie

A pocket-sized orchestra. Het Intercontinental Ensemble bestaat uit negen muzikanten van over de hele wereld. Via hun bewerkingen brengen zij symfonieën in een nieuwe, frisse setting voor de 21e eeuw. Bekende werken onthullen nu de kleinste details en krijgen een persoonlijk en energiek karakter. In hun uitgeklede versie staat niet een anoniem orkest, maar negen individuen die samen elke noot met volle overgave spelen.

In dit programma combineert Het Intercontinental Ensemble Beethovens septet met hun eigen bewerking van de wellicht bekendste symfonie ter wereld: De vijfde van Beethoven. Waar het orkest versie het heeft van het volume, kiest Het Intercontinental Ensemble radicaal voor een andere aanpak. Beethoven's muziek blijft radicaal, rebels en onvoorspelbaar. In de setting van Het Intercontinental Ensemble wordt ze bovendien ook persoonlijk en intiem. Een concert dat tot het einde blijft boeien.

Het Intercontinental Ensemble

Het Intercontinental Ensemble bestaat uit 4 strijkers en 5 blazers. Hun leden komen van verschillende continenten en landen zoals Mexico, Spanje, Hong Kong, Portugal, Tsjechië, Luxemburg en Nederland. Wat hen samenbrengt, is hun passie voor kamermuziek en de liefde het met hun publiek te delen. Hun doel is het repertoire te verrijken via eigen symfonische arrangementen en nieuwe werken. Met hun symfonische bewerkingen brengen zij bekende werken naar podia brengen, waar dit ervoor niet mogelijk was. Zij werken samen met artiesten zoals het Pianoduo Scholtes-Janssens, Niek Baar, Nicolas van Poucke, Severin von Eckardstein, Maarten Koningsberger, Vincent Kusters, Elenora Hu Wim Henderickx, Sarah Neutkens, Aregnaz Martirosyan, Ekaterina Levental, Marieke Vos, Edo Frenkel, Apollonio Maiello, Gabriel Lubell, en componiste Bianca Bongers. Ze concerteren op de grote Nederlandse podia zoals het Concertgebouw, Muziekgebouw aan het IJ, De Doelen, Tivoli Vredenburg en het Schiermonnikoog Festival, maar werden ook al uitgenodigd om op te treden in o.a. Mexico, België en Italië en Luxemburg.

Musici

Intercontinental Ensemble

Website: intercontinentalensemble.com

zo 20 april 2025
11:00 - 12:20 uur
Pauze
Geen pauze
Bovenzaal
Inclusief garderobe en drankje na afloop

zo 20 april 2025 zo 20 apr 11:00 uur

Zondag lunch-arrangement

Maak je zondag compleet en geniet van een luncharrangement. Op de vroege morgen ben je al welkom voor een kop koffie met wat lekkers en staat er een tafeltje voor je klaar. Aansluitend aan de show kun je genieten van verse dagsoep, een saucijzenbroodje (of de vega variant Zwamsijsenbroodje) en een drankje naar keuze.