Nederlands Dans Theater 2

Falling into Shadow

Op het ritme van het steeds uitzinnigere tempo van de muziek neemt Johan Inger ons mee door de verschillende fases tussen waanzin en geweld. Botis Seva, een nieuwe stem voor NDT, werkt met hiphop, fysiek theater en hedendaagse dans en creëert een complexe en emotionele bewegingstaal. Tot slot zie je het werk van Marco Goecke dat een rusteloosheid uitstraalt met bedwelmende vibraties die doen denken aan het fladderen van vlindervleugels.

Walking Mad (2001) van Johan Inger
Op het steeds frenetieker wordende tempo van de muziek, neemt Walking Mad (2001) van Johan Inger ons mee door de verschillende stadia tussen waanzin en geweld. Geïnspireerd door een oude televisieopname van een beroemde dirigent wiens uitvoering van de bolero steeds uitzinniger werd, toont Johan Inger ons de gecompliceerde relatie tussen mannen en vrouwen en binnen onszelf.
Door een bewegende muur in het midden van het podium te plaatsen, breekt Inger de minimalistische bolero op in verschillende fysieke ruimtes. De muur illustreert de grenzen die we creëren in onze relaties, in onze gedachten, en de fragiele barrière tussen gezond verstand en waanzin. Oorspronkelijk gecreëerd voor de dansers van NDT 1, zijn we enthousiast om het nu naar NDT 2 te brengen.

"De muur, naast de muziek, was het startpunt van Walking Mad. Als ik er iets speciaals mee wilde doen, moest ik hem vanaf dag één in de studio hebben. Ik wilde hem de tiende castlid maken." - Johan Inger

Botis Seva
Hoe blijven we kunst maken te midden van negatieve feedback, wanneer er meer over je wordt gezegd naarmate je meer creëert? Het expressieve nieuwe werk van Botis Seva, oprichter van Far From The Norm, draait om de rol van kritiek en onze reactie daarop in het creatieproces.
Een nieuwe stem voor NDT, Seva voelt zich thuis in de domeinen van hiphop, fysiek theater en moderne dans, en heruitvindt continu zijn benadering van dans en creativiteit. Zijn experimenten met vorm, structuur en theatraliteit resulteren in een ingewikkelde en emotionele taal van beweging.

"Als mensen en als artiesten moeten we teruggaan naar de echte reden waarom we werk begonnen te maken en ons minder bekommeren om wat iemand zegt. In plaats daarvan moeten we ons concentreren op het grotere doel: ik geloof dat we hier zijn om licht te werpen in de duisternis van de wereld." - Botis Seva

Marco Goecke - Wir sagen uns Dunkles (2017)
In het terugkerende Wir sagen uns Dunkles (2017) biedt vaste choreograaf Marco Goecke een blik in de unieke wereld van de studio waar choreograaf en danser elkaar ontmoeten, en verhalen ontstaan uit onbeschrijfelijke energieën. De vragen en antwoorden die voortkomen uit deze ontmoetingen vormen Goecke's werken, die het onbeschrijfelijke vertalen in een krachtig gechoreografeerde verzameling contrasten.

Het werk straalt een rusteloze vibratie uit, waarbij het lichaam zich overgeeft aan bedwelmende tremolo's, die lijken op het fladderen van vlindervleugels. De snel bewegende virtuoze dansers communiceren moeiteloos in Goecke's taal, gebaren op eigenaardige manieren, weven hun stappen door de muziek en laten het publiek een sensatie van zowel aantrekkingskracht als onrust ervaren.

"Ik ben nooit geïnspireerd in mijn leven. Ik ga gewoon de studio in met alles wat ik ben en heb meegemaakt. En dan kom ik altijd met iets. Alles ontstaat uit energieën die je niet eens kunt beschrijven - misschien is dat wat je creativiteit noemt." - Marco Goecke

Inleiding
Voorafgaand aan de voorstelling kun je aansluiten bij de inleiding. Die duurt ongeveer een half uur. Tijdens de inleiding krijg je meer informatie over de choreografen en het programma. De voertaal is in afwisselend Engels en Nederlands.

do 29 mei 2025
Grote Zaal
19:15 | Inleiding gratis, wel resereveren (afwisselend nederlands en Engels gesproken)
Inclusief garderobe en pauzedrankje