The Imposter
Orkater
Donna kiest ervoor om de rechtszaal open te stellen voor de pers. Alles mag worden vastgelegd, want volgens haar heeft ze niets te verbergen. Maar is dat echt zo? Tijdens de zitting worden beelden uit haar films als bewijs gebruikt. Feit en fictie lopen steeds meer door elkaar. Scènes uit de rechtszaal veranderen in scènes uit haar films. Als kijker weet je niet meer wat echt is. Is dit nog een rechtszaak, of ben je getuige van het maakproces van een nieuwe film?
Regisseur Ada Ozdogan en schrijversduo iona&rineke onderzoeken met The Imposter het spanningsveld tussen grensverleggende kunst en grensoverschrijdend gedrag. Centraal staat een vrouwelijk hoofdpersonage dat zich probeert te verdedigen tegen het beeld dat van haar is ontstaan. Ze creëert, twijfelt, misleidt en daagt uit. Maar bovenal probeert ze grip te krijgen op haar eigen verhaal. Componist Naaz zorgt voor een krachtige muzikale laag met elektronische soundscapes en koorarrangementen. Haar unieke stijl versterkt de emotionele lading van de voorstelling en neemt je mee in de verwarring tussen realiteit en fictie.
The Imposter is muziektheater dat vragen stelt over waarheid, macht en beeldvorming. Wat gebeurt er als de maker zelf onderwerp wordt van het verhaal? En wie bepaalt uiteindelijk wat echt is?
Over de makers
Ada Ozdogan (1989) is schrijver en regisseur. In 2021 werd ze met het collectief Johnny Comes Lately geselecteerd voor Orkater/De Nieuwkomers. Haar werk is politiek geëngageerd en put uit een waaier van cultuurreferenties: van Quentin Tarantino tot Turks-Koerdische volksmuziek tot actuele popcultuur. Dat levert eclectische, gulle en muzikaal gedreven voorstellingen op, bevolkt door personages die weigeren zich neer te leggen bij het systeem waarin ze leven en al vechtend proberen te ontsnappen aan de blik waarin ze gevangen worden gehouden.
Naaz (1998) is een Koerdische artiest, zangeres, schrijfster en regisseur uit Nederland. Ze leerde zichzelf schrijven, produceren en componeren, en creëerde haar eerste EP Bits of Naaz, in haar slaapkamer als tiener. Ze heeft vier keer door Europa getourd en wordt geprezen om haar ongelooflijke podium présence en haar unieke mix van Engelse en Koerdische muziek. In 2023 keerde Naaz terug in de muziek met het album Never Have I Ever. Naaz is bekend om op haar eigen, unieke manier gevoelige onderwerpen aan te spreken, zoals het zijn van een muzikant met autisme, opgroeien in de diaspora, een vrouw van kleur zijn in de muziek, en de kunst van het produceren van de muziek die ze schrijft.