Na Starman en Where are we now, sta je met een derde theatervoorstelling op de planken ter ere van de persoon Bowie. Waarom inspireert hij jou?
Bowie! Ik kan uren over hem lezen, luisteren en naar foto’s van hem kijken. Hij liep voorop in zijn muziek, films, zijn kledingstijl en kijk op de wereld. Hij was androgyn en zag gender als fluïde. Hij maakte zijn eigen statement, bold, rebels. Hij keek op geheel eigen wijze naar het leven, naar liefde, relaties, vriendschappen. Langs de personages en iconen die hij schiep, verkende hij zijn eigen ik. De verschillende muziekstijlen die hij wist neer te zetten. Baanbrekend. Iedere keer opnieuw. Met als slotakkoord Lauzarus van zijn laatste studioalbum Blackstar dat hij opnam vlak voor zijn dood. Zijn zwanenzang. Die man kon echt alles!’.
Je staat het komend seizoen met We could be heroes op de planken. Wat krijgt het publiek te zien en horen?
Je kunt het bijna zien als een afsluiting van een trilogie. De eerste show 'Starman' was een duik in de jaren 70, de personages van Bowie. 'Where are we now' was veel intiemer alleen met piano en ging ook over het afscheid van Bowie. De nieuwe show is met een grote en echt geweldige band uit Berlijn. We maken een reis door het oeuvre van Bowie van begin tot einde. En het rockt enorm. Maar er zitten ook mooie verstilde momenten in. En natuurlijk hilarische verhalen.
Waarom heb je gekozen voor de titel We could be Heroes?
Ik wil juist in deze tijd zeggen: spreek je uit, wees je eigen held en maak de goede keuzes. Vooral nu, in een wereld waar veel gaande is en waar de opkomst van het rechtse denken mij raakt. Verbindt en luister naar elkaar als medicijn tegen polarisatie. Ik vind het ook een verzoenende titel. Heldendaden kunnen ook klein zijn, als je ze maar verricht. Natuurlijk refereert het ook aan de lyrics uit ‘Heroes’, een van zijn bekendste nummers over twee geliefden bij de Berlijnse muur, over verdeling en verbinding, de kracht van liefde en helden.
Tributes zijn populair. In jouw voorstelling kan het publiek totáál iets anders verwachten. Hoe weet je jouw publiek ook dit keer weer te verrassen met het oeuvre van Bowie?
Bowie zelf gaf mij in 2013 toestemming om op basis van zijn muziek, een eigen voorstelling te maken. Ik denk dat hij vooral enthousiast werd van het idee dat ik geen tribute maakte maar mijn eigen interpretaties geef aan zijn muziek. Hij was, net als ik, niet geïnteresseerd in nabootsen, maar aan eigenheid. Je moet de nummers jouw eigen ziel inblazen. Dat is volgens mij waarom de vorige shows zo succesvol waren, hier en in het buitenland. Het publiek voelt dat het authentiek is en het opent naast herkenning ook een nieuwe kijk op zijn muziek. Bovendien is het een compliment aan de tekstschrijver en componist Bowie: zijn nummers zijn zo mindblowing en baanbrekend, zoals de muziek van Kurt Weill en Bertold Brecht bijvoorbeeld. Maar dat wordt mijn voorstelling voor het volgende seizoen!
Jouw voorstellingen zijn een ‘total erlebnis’. Kostuums, licht, decor alles haakt in elkaar. Voor deze tour ontwierp Max Mara de kostuums. Kun je een tipje van de sluier oplichten? Wat zien we?
Ian Griffiths, de chef designer van Max Mara, noemt Dietrich en Bowie zijn grootste inspirators voor al zijn collecties. Ian ontwierp de kostuums voor Marlene, mijn vorige voorstelling. Het was een ‘match in heaven’ om weer met hem samen te werken. Hij kleedt wereldsterren. Hij kent Bowie, de historie, maar zoekt net als ik naar een eigen interpretatie. Juist dat maakt de kostuums enorm spannend. Ze zijn een groot onderdeel van het geheel, net zoals het bij stijlicoon Bowie altijd was. Een tipje van de sluier? Excentriek, geweldig, fonkelend en ingetogen. En een hele grote bril! Oh en dan vergeet ik het belangrijkste, mijn schoenen zijn specifiek voor deze show ontworpen, door Jan Jansen. Waar ik al jaren mee samenwerk. Ook dit keer.
Dit jaar ontving je twee prijzen voor je oeuvre, de Johan Kaart prijs en Karel de Grote prijs. Wat betekent dat voor jou?
De prijzen zijn natuurlijk een fanatische erkenning maar ik blijf niet te lang hangen in het feest. Ik ben vooral bezig met het maken van nieuwe dingen en ik tour natuurlijk heel veel. Dat mijn werk gezien wordt als baanbrekend daar ben ik echt heel blij mee. Want dat is wat ik hoop dat het doet!
En het volgende seizoen? Ben je daar al over aan het nadenken? Wat kunnen we verwachten?
Tot 19 december toeren we langs de verschillende podia in Nederland. Daarna gaan we naar Berlijn en New York. Natuurlijk ben ik ook al bezig met plannen voor daarna, maar daar vertel ik liever later over. Dat het bijzonder en totaal weer iets anders wordt, dat zal niemand verrassen. Het wordt in ieder geval weer on the spot theater. Nu eerst Bowie!