Noordelijke Makers

De Harmonie is stevig geworteld in het Noorden: zowel in Leeuwarden als in Friesland en daarbuiten. We bieden daarom natuurlijk graag Noordelijke gezelschappen het podium in ons theater.

Er zijn dit seizoen voorstellingen voor jong en oud, voor toneel- en dansfans en voor klassieke muziekliefhebbers.

Benieuwd welke Noordelijke makers we dit seizoen in huis hebben? Hieronder vind je ze allemaal!

Noordelijke makers

Requiem van Verdi - From Scratch On
Noord Nederlands Orkest & Noord Nederlands Concertkoor
zo 15 sep 2024

Krijst der safolle foar werom (première)
Pier21
wo 9 okt 2024

Terecht (12+)
Wabi Sabi
di 15 okt 2024

Noord Nederlands Orkest (matinee)
Stabat Mater
zo 27okt 2024

Vuurwerk in de regen (première)
Meeuw jonge theatermakers
do 7 t/m zo 11 nov 2024

Club Guy & Roni | 2k_far | HIIIT
FAITH
do 7 nov 2024
NNO Essentials
Symphony Fantastique
wo 20 nov 2024

Ocean Breeze
NITE | Mart van Berckel
wo 11 dec 2024

X_YUSUF_BOSS
TOBAN
wo 18 dec 2024

Kerstconcert
do 19 dec 2024

Syb van der Ploeg
Wereldzangers (première)
za 21 dec 2024

Uitgelicht: Krijst der safolle foar werom!?

Ouderschap: van roze wolk tot spijtouders en alles ertussen

'Ach je krijgt er zoveel voor terug', hoor je ouders vaak zeggen als het over kinderen gaat. Maar wat dan? Zijn kinderen wel zaligmakend? Op welke manieren keert ouderschap je leven binnenstebuiten? En: is het kinderen willen krijgen altijd ingegeven door een biologische klok die tikt, of soms ook een maatschappelijke verwachting? Pier21 brengt dit jaar een bijzondere voorstelling over het wensen, verwensen, krijgen of nooit krijgen van kinderen.

Je krijgt er zoveel voor terug gaat in De Harmonie in première op vrijdag 11 oktober. De voorstellingen van Pier21 raken altijd. Ze gaan over belangrijke thema's, die spelen in Fryslân maar ook juist in de rest van de wereld. Ze prikkelen en brengen dezelfde avond en dagen erna altijd gesprekken op gang. Dat zal met dit verhaal zeker net zo zijn. Schrijfster Ali Zijlstra vond het een cadeau: een tijdlang diepgravend onderzoek doen naar al die grote vragen over vader of moeder worden. Van een taxichauffeur tot aan medepassagiers op de veerboot naar Terschelling, van spijtmoeders tot wensvaders: ze sprak tientallen mensen uit Fryslân over het al dan niet krijgen van kinderen. Maar waarom juist dit thema?

Verwachting en de realiteit

"Het begon heel simpel bij mijzelf. Ik heb geen kinderen. En rond mijn dertigste werd dat een ding. Zou ik kinderen willen? Ik had biologisch nog niet een signaal, maar ik was er mijn hele leven bijna van uitgegaan dat die wens er vanzelf zou komen en dat ik moeder zou worden. Totdat ik me in het onderwerp verdiepte en er vragen over stelde. Is het wel zo vanzelfsprekend? Waarom raden mensen met kinderen het me zeker aan, maar zijn er tegelijkertijd ook verhalen over spijtmoeders waar een enorm taboe op rust? En waarom vinden we het logischer dat een vader spijt heeft dan een moeder? Hoe ervaren homoseksuele koppels het dat 'gewoon kinderen krijgen' voor hen zo onbereikbaar is? Er worden talloze vragen niet besproken in onze maatschappij, terwijl ik zoveel leerde in die gesprekken."

2025

Nieuwjaarsconcert
vr 10 jan 2025

Bert Visscher
Dat zie je een ander niet doen (reprise)
do 16 jan 2025

Valentijnsconcert met Leonor Amaral
do 13 feb 2025

Noord NederlandsOrkest
Haydn, Brahms en Hoekstra
do 27 feb 2025

Valentina Toth
Wildbloei (reprise)
do 13 mrt 2025

Symfonische soundtracks
za 15 mrt 2025
Club Guy & Roni Invites: Barnaby Booth + Lunatics & Poets
Beings that count
vr 21 mrt 2025

Morphosis
Firma Draaijer&DeVries | Romke Gabe Draaijer
do 15 mei 2025

Als het anders loopt (9+)
Het Houten Huis | Plan d- | Club Guy & Roni

Staconcert
vr 13 juni 2025

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Wekelijks een update met nieuws over voorstellingen en De Harmonie

Een wekelijkse update voor iedereen tussen 12 en 29 jaar