The TittyMag: Je nieuwe werk Afternoon of a Nymph gaat 15 oktober in première. Wat inspireerde je?
Dunja: In de gymnastiekwereld was ik omringd door vrouwen. Daarna ging ik naar de balletschool – daar waren vooral mannen leidend. De rollen, de hiërarchie: mannen bepaalden, vrouwen waren “licht en vliegend”. Geen scherpte, geen kracht.
Ik raakte altijd al gefascineerd door Afternoon of a Faun van Nijinsky. 1912, Parijs. Hij brak radicaal met klassiek ballet: platvoetse bewegingen, parallelle standen, geïnspireerd door Griekse vazen. Een faun die in de zon ligt, nymfen ziet dansen, een sluier vindt en een bijna-orgastisch moment beleeft. Een uitgesproken male gaze.
Ik vroeg me af: wat als we dat omdraaien? Wat als de nymph centraal staat en we de blik reconstrueren? Daarom hebben we niet alleen de muziek, maar ook de kostuums opnieuw opgebouwd. Met G-Star hebben we kleding helemaal herwerkt.
Mijn inspiratie zit in dat omkeren van genderrollen. Maar ik wil niet simpelweg spiegelen – dat zou te makkelijk zijn. Ik ben geïnspireerd door Donna Haraway, die spreekt over het vinden van een “derde ruimte”. Niet gevangen blijven in bestaande structuren, maar zoeken naar een plek waar dingen vloeibaar worden. Dat probeer ik in dit stuk te creëren.
The TittyMag: Hoe vertaal je zulke abstracte thema’s naar beweging?
Dunja: Beweging ís al abstract. Het kan emoties en intenties uitdrukken, maar het blijft iets anders dan taal. Ik hou van de puzzel: hoe breng je ideeën over met puur fysiek materiaal?
Voor dit stuk koos ik voor een radicale aanpak: alleen lichamelijkheid. Geen extra media. Ik wilde mezelf uitdagen. Natuurlijk betekent dat ook: ruimte voor mislukken.
The TittyMag: En hoe ga je om met mislukken?
Dunja: Niemand houdt van falen, maar je leert er het meest van. Vaak worden fouten onderdeel van het stuk. Daar hou ik van. Er ontstaat iets nieuws. Dat onbekende in het maakproces vind ik geweldig: je zet ingrediënten klaar, zoals bij koken, en opeens ontstaat er een onverwachte richting. Soms zelfs het tegenovergestelde van wat je dacht. Dat onvoorspelbare is voor mij de kern van creatie.
The TittyMag: Wat hoop je dat het publiek ervaart bij Afternoon of a Nymph?
Dunja: Ik hoop dat de voorstelling een ruimte kan openen waar energie overspringt, als elektriciteit. Iets dat je meeneemt, dat je aanzet tot nadenken.
Ik wil dat het publiek ondergedompeld wordt in een wereld die vragen oproept: hoe kijken we eigenlijk, hoe nemen we waar? We zijn allemaal gevormd door opvoeding, cultuur, overtuigingen. Vaak stellen we dat niet ter discussie. Deze voorstelling probeert ruimte te maken om dat wél te doen.
The TittyMag: Waar ben je het meest trots op?
Dunja: Gek genoeg denk ik meteen aan mijn dochter. Dat ik besloot haar op de wereld te zetten. Het zet je hele leven op zijn kop. Ik vind niet dat iedereen een kind moet hebben – maar voor mij was het de juiste keuze.
Het woord “trots” voelt misschien niet helemaal juist. Het gaat meer om tevredenheid. En in bredere zin ben ik trots dat ik nog steeds hier ben, dat ik mijn weg heb gevonden.
The TittyMag: Wat vind je het meest uitdagend?
Dunja: Altijd mezelf. Mijn eigen zwaktes, mijn eigen reacties. In het werken met mensen merk ik dat meteen. Dan stel ik mezelf de vraag: ligt het aan hoe ik iets overbreng? Kan ik het anders doen?
Geduld en liefde geven helpt altijd. Dat heb ik door het moederschap geleerd. Ik zie mensen vaak als kinderen: hoe waren ze vroeger? Soms gedraagt iemand zich onprettig, maar dan zie ik het als een patroon dat nooit is losgelaten. Dan neem ik het niet meer persoonlijk.
The TittyMag: Welke thema’s blijven je bezighouden?
Dunja: Sterfelijkheid, tijd, transformatie. Dat zijn vragen zonder eindantwoord. Dans is mijn manier om ermee om te gaan.
Vooruitkijkend merk ik dat ik in een nieuwe fase kom. Mijn volgende stuk, Stretching, gaat over mijn ervaringen in de ritmische gymnastiek – hoe jonge meisjes daar werden behandeld. Het was hard en gewelddadig, zonder dat je als kind toestemming gaf. Nu zou dat onacceptabel zijn.
Daarnaast denk ik veel terug aan het opgroeien terwijl een land uit elkaar viel. Wat dat met je identiteit doet. Het resoneert met wat er vandaag gebeurt, met oorlogen overal om ons heen. Deze persoonlijke verhalen verbind ik aan de wereld van nu.
The TittyMag: Heb je nog spannende plannen voor de toekomst?
Dunja: Die heb ik… maar ik mag ze nog niet verklappen!